Stockholm!

Resan började 06.45 i onsdags morse då fyra trötta tjejer tog en taxi ner till järnvägsstationen för att träffa Emlan och hoppa på tåget som skulle ta oss till den kungliga hufvudstaden. Tågresan gick fint förutom då vi helt oskyldiga bokläsare blev beskyllda av en rastlös Leksand för att vara för kulturella. Väl framme lyckades vi hitta en tunnelbana som tog oss en station bort till Gamla Stan. Där försökte jag och Amlin komma ihåg var vandrarhemmet skulle ligga. Typ rakt fram och sen lite åt sidan. Kom dit även om vi nästan missade den lilla dörren. Därinne skulle det ligga en nyckel till oss, men icke. Så det var bara att lämna väskorna och ge sig ut på stan och hoppas att sakerna skulle finnas kvar.

På väg genom Gamla Stan såg vi den första kändisen. Eller rättare sagt, Yvve sa att han var en kändis. En gubbe, skådis, ser lite ut som en luffare, med i massa svenska filmer... Det var allt vi kom på, så om nån har något förslag på vem han kan vara kan ni ju lämna en kommentar!

Och alla borde veta att fem tjejer kan inte gå tillsammans om alla ska shoppa. Det går inte. Tar för lång tid och är alldeles för krångligt. Alltså så delade vi på oss i två grupper. Grupp 1 -  Vi ska inte handla nåt särskilt och vill mest strosa och dricka vin (Jag o Yvve), och Grupp 2 - Vi ska gå i varenda affär och leta jeans till Anita som har spräckt alla sina (Anita, Amlin, Emma). Sagt och gjort så delade vi på oss, och jag och Yvve började på en så spännande affär som HM. Efter ett tag så kom Josefin och träffade oss. Vi träffade även på grupp 2 och åt en gemensam lunch i Kungshallen. Anita lyckades få två affärskillar att säga "våga våga" till henne när hon står med brickan full med mat och inte vågar kliva på rulltrappan. Otroligt roligt! =) Efter lunch fortsatte vi vår strosning och vi lyckades faktiskt inhandla en hel del. Klänningar, trosor, linnen, shorts, solbrillor, pyjamas, vin... Vi vann även med att äta en normalstor (Yvves) och enomt stora (min o Josefins) mjukglassar i Kungsträdgården. Sedan när vi vandrat klart vår guidade tur kände vi ett litet sug i vintarmen. Satte oss på Åhlens uteservering på taket. Var supermysigt! Och när vinet tog slut så var vi diskreta och fyllde på från vårt eget förråd. (Personalen måste ha tyckt att vi drack enormt långsamt eftersom ett glas vin räckte i cirka två timmar.) Sen gick vi den långa (vid det här laget höll mina fötter på att ge upp totalt, stora blåsor under trampdynorna. Fresh.) vägen tillbaka till vandrarhemmet och hämtade ut vår nyckel. Och javisst var grejjerna kvar. Yvves första reaktion när hon såg duscharna var Auschwitz så det säger väl en del om standarden. Men var helt okej för att bara sova där.

På kvällen började vi förfesta på vårt rum till ackompanjemang av vår enormt stora musikanläggning. Anitas kompis Erik joinade oss efter att ha fått en mycket fin vägbeskrivning. Vi hade tidigare bestämt oss för att vi skulle äta på en thai-restaurang på Söder och sedan gå ut där med. Detta var alla överens om tills vi blev lite kändiskåta och fick för oss att vi ska nog gå på Stureplan istället... Sagt och gjort så började vi gå mot en thai som enligt Erik skulle ligga typ där. När vi kom fram så var det en kina-restaurang. "Vadå är det nån skillnad?". Därinne var vi dom enda gästerna eftersom köket skulle stänga fem minuter senare. Så det fick bli världens snabbaste beställningar av både mat och dryck. Riktigt trevligt, även om Anita tyckte vissa samtalsämnen var lite jobbiga. =) När vi sedan blir utkörda (då de haft öppet 40 min extra för oss) så går vi in på Sturecompagniet. Började bra. 200kr i entrén. Fortsatte ungefär lika bra. Värdelös musik (om man nu kan kalla det för det) och unga brats med enorma champangehinkar överallt. En Heineken kostade förövrigt 66kr (=3st på Rumpan). När vi varit därinne länge nog så gick vi äntligen därifrån. Efter lite diskussion om vi skulle gå vidare eller hemåt så tog vi en taxi tillbaka till vandrarhemmet. Aldrig har så många haft så ont i fötterna. Lite fyllemat hanns med innan huvudena föll mot kuddarna. Dagen efter var vi fortfarande uppdelade i samma grupper. Jag och Yvve gick i typ en affär innan vi satte oss på Åhlenstaket och hade det gött. Sedan vid tvåtiden gick tåget mot de Värmländska skogarna igen, och det var ett gäng trötta tjejer som steg på X200 (som Emlan skulle sagt).

Sammanfattningsvis en mycket rolig resa och ett par mycket ömma fötter!

Lite bilder på de kändisar vi på ett eller annat sätt såg under vår resa: